Home

dinsdag 9 september 2014

Ervaring wortelkanaalbehandeling

Hi!

Het klinkt heel eng, maar dat valt wel mee.
Vandaag een 'verhaaltje' over mijn ervaring met deze behandeling.
Dit kan handig zijn voor als je zelf deze behandeling moet ondergaan.

"Ik heb heel lang last van een kies gehad. Toen ik voor controle (2,5 jaar geleden) weer bij de tandarts kwam, bleek het een gaatje te zijn. Gaatje werd gevuld, fijn, daar heb ik geen last meer van, dacht ik. Na een half jaar had ik nog steeds veel last. Vooral bij warm en koud eten. Onbewust heb ik 2 jaar lang heel erg rekening gehouden met die ene kies. Ik was vaak erg moe, waarschijnlijk kwam dat door die kies.
3 Maanden geleden kreeg ik opeens hele erge last van die ene kies, paracetamol, en klaar. De pijn bleef, maar niet heel extreem. Gelukkig ging ik een week later voor controle naar de tandarts. Daar hebben ze een foto gemaakt van de kies. Wat blijkt? Wortel ontstoken, daardoor had ik steeds last met warm en koud eten. Ik kon kiezen: Een wortelkanaalbehandeling, of de kies er uit laten trekken om vervolgens een beugel te krijgen. Liever geen beugel, doe mij die behandeling maar. Op 8 juli (aan het begin van de zomervakantie) was de behandeling. Na 5 (!) verdovingen, voelde ik niks meer. Het was een lange behandeling, ruim een uur. (Toen was het nog niet klaar, op 29 augustus moest ik terugkomen.) Omdat de behandeling nog niet klaar was, had ze een tijdelijke noodvulling geplaatst. Die was er de vrijdag er na alweer uit. Even gebeld, op dinsdag kon de vulling worden bijgevuld. Toen de vulling was bijgevuld, was de pijn 's middags ondraaglijk. Die dag erna nog steeds. Weer gebeld. 'Kom maar even langs dan.' Dit was op de dag dat we op vakantie zouden gaan. De tandarts heeft de vulling er uit gehaald, niks aan de hand, nieuwe vulling er in. Toen de verdoving was uitgewerkt, had ik nergens meer last van! Waarschijnlijk heeft er heel veel druk op de vulling gezeten. Maar ik kon in ieder geval met een gerust hart op vakantie!
Op 29 augustus was ik weer aan de beurt, voor behandeling nummer 2. Ik heb weer ruim 3 kwartier moeten liggen. Nu is het écht klaar. Ik heb na de behandeling gelukkig niet zo veel pijn meer gehad. Ik was vooral erg moe. Nu hopen dat ik geen last meer krijg van die kies!

Wat is een wortelkanaalbehandeling?
Bij een wortelkanaalbehandeling worden de wortels van je kies schoongespoeld en een zenuw (ik weet niet welke!) word 'doodgemaakt'. Hier komt geen bloed bij te pas. Het is een behandeling waarbij de tandarts secuur moet werken, daardoor duurt de behandeling ongeveer een uur. De behandeling is vrij intensief. Iedereen ervaart de behandeling anders.

Ik hoop dat jullie er wat aan hadden!

Liefs,
Maaike

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hey! Bedankt voor je reactie!
Liefs Maaike