Home

vrijdag 21 februari 2014

Trek? Eet fruit!

Hi!

Bij de puberteit horen de zogeheten 'vreetbuien'.
Het liefst eet je zo veel en zo zoet/vet mogelijk.
Maar voor de meesten van ons is dat niet zo'n goed idee, we kunnen beter gezond eten!
Ik ben naar de fruitschaal gelopen en heb 3/4 verschillende soorten fruit gepakt, want meer hadden we even niet in huis. 
Over elk van deze ga ik vertellen waarom je juíst deze moet eten als je trek hebt, enjoy!



1. Appel. Misschien lijden jullie (net als mij) een beetje aan een 'appeltrauma', dat houdt in dat je zo ongeveer in elke fruitpauze van de basisschool een appel at. Daardoor kun je eigenlijk geen appel meer zien. Maar een appel is wel gezond! Maar waarom? Hier 3 redenen:
- Appels verlichten je hongergevoel voor slechte enkele calorieën (60 om precies te zijn).
- In de schil zitten heel veel vitaminen! Maar omdat veel appels bespoten worden wel even slim om de appel te wassen.
- Appels zorgen voor een beter uithoudingsvermogen. Een appel bevat namelijk het antioxidant genaamd quercetine. Quercetine zorgt ervoor dat er meer zuurstof beschikbaar komt voor de longen, waardoor uw uithoudingsvermogen vergroot wordt. 



Oké, wel weer genoeg over de appel, over naar de mandarijn en sinaasappel!

2. Meestal vind ik mandarijnen en sinaasappels wel lekker en na het eten van een mandarijn heb ik ook geen trek meer. 
Maar wat is er nou echt waar over de mandarijn, weer 3 redenen:
Mandarijnen en sinaasappels hebben op psychisch (in je hoofd)  én lichamelijk vlak een rustgevende werking. Hier is de schil verantwoordelijk voor, waarin zich de olie bevindt die voor die typische geur zorgt. Deze olie bevat moleculen die zowel een kalmerende als krampstillende werking hebben. Handig!
- Ook beschermen mandarijnen en sinaasappels je huid tegen de schadelijke werking van UV-stralen. Ook zouden deze vrolijke vruchten rimpels tegengaan. De hoge hoeveelheid vitamine C in mandarijnen en sinaasappels houdt namelijk het collageen in de huid op peil (collageen is een stofje dat zorgt voor de stevigheid van je huid).
- Mandarijnen bevatten een hoge hoeveelheid vitamine C, als je twee mandarijnen per dag eet zit je al aan je dagelijkse behoefte van vitamine C! Of je eet een sinaasappel én een mandarijn.


3. Als laatste vond ik ook nog een kiwi in de fruitschaal. Een groene. Persoonlijk vind ik een 'gouden' kiwi lekkerder. Weer even drie redenen waarom je wél een kiwi moet eten:
-  Een groene kiwi is rijk aan vezels die op een natuurlijke wijze je spijsverteringscomfort helpen te verbeteren. Pluspunt!
- Een kiwi bevat maar 57 kcal per 100 gram (per 1 kiwi). Lekker ligt dus. Maar ondanks het lage calorie-gehalte vult de kiwi prima!
- De laatste reden om kiwi te eten is puur omdat het lekker is (:


Wat je ook kunt doen, om al deze gezonde fruits in éen keer binnen te krijgen. Pak de blender of een staafmixer + maatbeker. En maak een smoothie, net zo lekker!
Ik heb voor snel en makkelijk gekozen, SMOOTHIE!
Tadaa! Dit is mijn resultaat:


Een appel-kiwi-mandarijn-sinaasappel-smoothie. Hij is echt heerlijk!

Ik hoop dat jullie het leuk/leerzaam vonden!

Liefs,
Maaike

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hey! Bedankt voor je reactie!
Liefs Maaike